Mennyire szabad gügyögni a babának?

2016. október 02. 18:34 - Ficza J.

avagy: annyija cuki vaok, gluglugluuu

Sosem tetszett, ha egy szülő a gyerekével való kommunikáció során teljesen elveszíti önmagát és úgy beszél a babához, mint egy szellemileg visszamaradott beszédhibás pulyka. Biztos voltam benne, hogy én nem fogok így gügyögni, mégis legutóbb az egyik barátom (akinek nincs gyereke, így még külső szemlélőként szigorúan tekint minden szülői megnyilvánulásra) rám szólt, hogy ne legyek már olyan, mint a csipkedős Amália néni! De hát én nem is, mondtam. Dehogynem, válaszolta.

Nem jutottunk dűlőre.

babbling.gif

Fotó: Giphy.com

Viszont fontos megemlítenem, hogy tényleg nem vittem túlzásba, csupán azt a két szótagot ismételgettem a három hónapos lányomnak, amit tudom, hogy ki tud mondani. A hétköznapi kommunikáció során normális, emberi nyelven beszélek hozzá, annyi különbséggel, hogy nyilvánvalóan kedvesebb, lágyabb és némileg magasabb hangon szólítom meg, mint mondjuk a hentest a közértben. Mégis elgondolkoztam azon, hogy vajon hol a határ? Tényleg túlzásba estem? Meddig mehetek el a babanyelv beszélésében és mikortól számítok cikinek? Szabad egyáltalán gügyögni a babának, vagy abszolút nem ajánlott?

Így hát nekiláttam a nálam tapasztaltabb és e téren okosabb emberek véleményét lecsekkolni a neten. A szakértők írásait elolvasva tanultam egy-két új dolgot: megtudtam például, hogy a szaknyelv tudományosan is megkülönbözteti egymástól a gőgicsélést és a gagyogást. Előbbit a babák az első 3-4 hónap során „beszélik”, ez az az időszak, amikor könnyű magán- és mássalhangzókat, egyszótagos hangokat mondogatnak, mint például mmmmm vagy hőőőőőőőő (hasonlóan, mint én fél üveg whiskey elfogyasztása után). Ezután következik a gagyogás időszaka, amikor már többszótagos hangokat ismételnek és egyértelműen a beszédet próbálják utánozni például a mmmma, glu-glu-glu szavakkal (ez is én vagyok fél üveg whiskey után, ha cicit látok).

A kislányom nyilván még a gőgicsélés időszakát éli, így minden kimondott hangnak nagy súlya és jelentősége van. Hát ne legyek teljesen elalélva, ha kéthónapos kora ellenére máris az agúúúú-nál tart? Hiszen ez egyértelműen a zseniség első jele! Ráadásul annyit fejlődött, hogy ha én is az agúúúúú-t mondogatom, akkor nagy mosollyal kísérve visszamondja nekem. Innen már csak egy lépés az apúúúú, úgyhogy eszeveszetten próbálom rávenni, hogy a g-t p-re cserélje. Mondanom sem kell, kemény meló, szegénykém nem érti mit akarok tőle, de mivel valahogy mégis boldoggá akar tenni, így becsülettel, nagy örömmel és unalomig ismételgeti a jól bevált agúúúúú-t. Én meg az apúúúúú-t. Jól elvagyunk. Na szóval, az említett barátom épp egy ilyen pillanaton kapott rajta, így hát lebuktam. Igen, ha ez annak számít, akkor néha gügyögök a lányomnak, de csak azért, hogy új hangokat csikarjak ki belőle és esküszöm, nem viszem túlzásba.

gleba.jpg

Fotó: Giphy.com

De hogy a saját érdekeimet védjem és árulkodva egyből másra mutogassak, gyorsan előveszem azokat a homo sapienseket, akik azt hiszik, hogy a gyerekek csak egy bizonyos frekvencia feletti hangokat hallanak és visítozva hablatyolnak nekik valamilyen ijesztő, rég kihalt ősi nyelven. Ezek a szerencsétlen egyedek szépen mondva dajkanyelven beszélnek, pejoratívan értelmezve viszont gügyögnek mint egy hülye.

A valóság az, hogy az igazi gügyögést tényleg nem szabad engedni, sem a gyerektől elalélt nagyinak, sem a kedves szomszédnéninek, de semmiképpen sem a szülőnek. Láttam már olyat, hogy valamiféle beteges kényszertől hajtva a babának automatikusan sejpítve és raccsolva kezdtek el dumálni – na az valódi emberiség ellenes bűntett. Vannak viszont olyan elvhajhász szülők is, akik tudatosan úgy beszélnek a néhány hónapos kicsivel, mintha a Tudományos Akadémia nyelvészkutatója lenne.

gugyoges.gif

Fotó: Giphy.com

Mint mindenben, természetesen itt is az arany középutat kell megtalálni, a szakemberek által elfogadott ún. dajkanyelvet érdemes használni. Teljesen normális ugyanis, ha az ember kicsit dalolva beszél a gyerekhez, sőt ajánlatos szépen artikulálva és tagoltan ismételgetni neki a szavakat, mert így tanul. Azzal sincs baj, ha néha a nyúlból nyuszi, a fürdésből pancsi vagy az ételből hami lesz, a lényeg, hogy ne használjuk kizárólag ezeket a szavakat.

FONTOS, HOGY MÁR AKKOR IS SOKAT BESZÉLJÜNK A GYEREKHEZ, AMIKOR Ő MÉG CSAK GAGYOG.

Mi a párommal például folyamatosan mindent narrálunk a kislányunknak, pedig még csak három hónapos: mesélünk arról mi történik, mit lát, ismételgetjük neki az egyszerű szavakat, az állatokat, a testrészeit, a színeket, vagy éppen tükör elé állva mondogatjuk a nevét. Én például folyton megkérdezem tőle, milyen napja volt vagy mit álmodott, aztán válaszolok magamnak helyette. Ő meg figyel és azon gondolkozik, mi bajom. Már a terhesség során is sokszor olvastam a hasnak a Forbes-ból, de manapság is hall tőlem filmkritikákat vagy üzleti híreket (legalábbis addig, amíg nem fogja igényelni a meséket). Mindez azért jó, mert így

megszokja, megszereti a hangomat és megismeri a szavak hangzását.

Természetesen hosszú út, amíg megérti amit mondok vagy elkezd maga válaszolni, de bizonyított tény, hogy a jövőbeli beszédkészségeit és a szókincsét már most javíthatjuk azzal, ha már egészen kicsi korától (vagy már a hasban) hallja a nyelvünket.

Megtudtam azt is, hogy a beszédindulás felgyorsítható, ha a néhány hónapos babának egyszerű hangokat adunk ki: berregés, cuppogás, hümmögés, csitt-csatt, bármi, csak figyeljen rád. Ha tehát egyszerű kifejezéseket ismételgetsz a gyerekednek, az a szakemberek szerint sem számít agyament gügyögésnek (szóval igazam volt, ha-ha!).

A lényeg, hogy a beszéd megtanulása is játékos, izgalmas legyen, te felnőttként maradj az épp ész határain belül, a többi pedig majd jön magától.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://apu-kalipszis.blog.hu/api/trackback/id/tr2511755017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása